Bandhe (ustave, ključanice…)

Članak

BANDHE (USTAVE, KLJUČANICE…)

bandhaStari jogini osmislili su jednu vrlo važnu grupu vježbi koje se nazivaju „bandhe“. Riječ „bandha“ znači „držati“ ili „stegnuti“, što ujedno opisuje fizički postupak koji je neophodan da bi se izvele ove vježbe. Različiti se dijelovi tijela nježno ali snažno kontrahiraju i napinju. To djeluje kao masaža za unutarnje organe, pospješujući njihovu cirkulaciju, regulirajući inervaciju živaca i rad endokrinih žlijezdi.

Pored fizičkih dobrobiti, bandhe izrazito djeluju na pojačanje protoka prane (vitalne energije) kroz čakre i sushumna meridijan.  Redovito izvođenje ovih vježbi djeluje pomlađujuće i korisno je za suptilni energetski sustav, fizičko tijelo i živčani sustav.

Postoji tri vrste bandhi, a to su:

1. Mula-bandha

2. Uddiyana-bandha

3. Jalandhara-bandha

Kako bi izveli ove vježbe, potrebno je zauzeti položaj uspravnih leđa. Najbolje je sjedeći na stolici naslonivši se na naslon i sa stopalima na tlu, u lotos položaju ili ležeći na leđima sa rukama uz tijelo.

prva bandhaMULA  BANDHA (kontrakcija perineuma)

U ovoj vježbi aktivira se područje muladhara čakre (korijenske čakre) tako što se kontrahiraju mišići perineuma (međice). Mula-bandha važna je zbog buđenja kundalinija, koji je smješten u korijenu kralježnice te zbog stimulacije seksualne i kreativne energije.

Kako bi izveli mula-bandhu morate stegnuti analni sfinkter i uvući ga, zatim uvucite spolne organe tako da stegnete mokraćni trakt i donji dio trupa. Na kraju, uvucite abdomen privlačeći pupak prema kralježnici. Na taj način se rektum i spolni organi podižu gore i natrag prema leđima.

Ova bi se vježba trebala izvoditi pri izdisaju i treba ju zadržati dok ne nabrojite do pet, a zatim otpuštati dok brojite do pet. Ponovite tri puta. Nakon trećeg ponavljanja opustite tijelo, prodišite jogijski i odmorite se pet minuta ili dok se ne osjetite ugodno. Obratite pažnju na protok energije u abdomenu i uzduž kralježnice.

Ova vježba oslobađa blokade u prvoj i drugoj čakri jer stimulira seksualnu i kreativnu energiju i pobuđuje kundalini shakti. Također, stimuliraju se živci u području zdjelice što ima povoljan utjecaj na spolne organe i organe za eliminaciju koje ti živci inerviraju. Iz tog razloga vježba sprječava inkontinenciju, preuranjenu ejakulaciju te smanjuje mogućnost pojave hemeroida, jer zahvaća rektalno područje.

želudacUDDIYANA BANDHA (podizanje dijafragme)

Sa vježbom počinjete tako da pri izdisaju podignete dijafragmu prema prsnom košu, dok uvlačite organe gornjeg trbuha istovremeno u smjeru kralježnice i prema gore. Ovu vježbu radite samo kada su želudac i crijeva prazni.

Zadržite položaj dok ne nabrojite do pet i dok zadržavate dah. Pažnju usmjerite na srednji dio leđa, iza solarnog pleksusa (manipura čakra). Moći ćete osjetiti toplinu pa čak i žarenje na tom dijelu leđa. Nakon što ste izbrojali do pet, otpuštajte dok izdišete brojeći do pet. Ponovite još tri puta i opustite  se uz jogijsko disanje slijedećih pet minuta. Obratite pažnju na protok energije u području solarnog pleksusa.

Uddiyana bandha razvija empatiju i samilost. Ova vježba može biti važna ljudima koji teško sklapaju veze s drugima, te ne mogu održati dugotrajne veze. Stimulirajući solarni pleksus, stimulira se cjelokupni simpatički živčani sustav. Time se pridonosi boljem protoku energije koja pospješuje proces prehrane (probavna vatra!), asimilacije i rasta. Svi želučani i probavni problemi mogu se ublažiti i/ili otkloniti ovom vježbom.

vratJALANDHARA BANDHA (blokada bradom)

Ovu vježbu izvodite u sjedećem ili u stojećem položaju, oslanjajući se dlanovima na koljena. Udahnite duboko, zadržite dah, savijte glavu prema naprijed i pritisnite bradu na prsa (ili točnije – na prsnu kost). Istovremeno, podignite ramena tako da potiljak leži na vratnim mišićima. Osjetit ćete kao da uopće nemate vrata. Dlanovi trebaju i dalje ostati na koljenima. Glava neka ostane u sredini. Zadržite položaj dok ne izbrojite do pet, istovremeno zadržavajući dah. Nakon toga, izdišući oslobodite vrat. Ponovite tri do četiri puta  te se odmorite uz jogijsko disanje. Nikada ne udišite ili izdišite sve dok se ne oslobodi pritisak bradom i glava ne uspravi. Osobe sa povišenim krvnim tlakom ili sa srčanim bolestima ne bi trebale raditi ovu vježbu bez stručnog nadzora.

Pri izvođenju vježbe obratite pažnju na kralježnicu, neposredno ispod vrata i osjetite kako se žarenje širi iz te točke uzduž kralježnice prema vratu. Kako se kreće prema gore, toplina će postajati sve jača i zračit će u svim pravcima. Te senzacije su simptomi povećanog, zdravijeg protoka prane duž kralježnice i kroz vratnu čakru.

Jalandhara – bandha važna je za tijelo jer jača gornji dio kralježnice tako da prana može slobodno prolaziti vratnom čakrom prema gore do šeste i sedme čakre. Otklanja napetost u potiljku i ramenima i pomaže da se držite uspravnije. Masira se tiroidna i paratiroidna žlijezda koje stoga luče hormone puno efikasnije i aktiviraju se više funkcije hipofize i epifize.  Jalandhara – bandha uklanja napetosti u fizičkom tijelu koje sputavaju protok energije u prednjem i stražnjem medijalnom meridijanu (meridijani koji se protežu po sredini tijela).

One response »

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s