Vježba disanja – bhastrika pranayama

Članak

BHASTRIKA

disanjeVježbe koje prethode pranayami

Slijedeće vježbe disanja vrlo su jednostavne i korisne za pročišćavanje i pripremu pluća prije pranayame ili u bilo koje drugo doba dana. One uklanjaju nagomilani ustajali zrak iz donjih dijelova pluća.

Vježba 1. Zauzmite sjedeći ili stojeći položaj. Držite leđa uspravna, a šake postavite na pod ako sjedite ili na bedra ako stojite. Ruke neka ostanu ispružene.

Udahnite iz trbuha i istovremeno podignite obje ruke iznad glave u jednom laganom, glatkom pokretu. Podizanje ruku će raširiti prsni koš i uvesti maksimalnu količinu svježeg zraka u pluća. Izdahnite spuštajući ruke i kontahirajući trbušne mišiće. To će istisnuti maksimalnu količinu zraka iz pluća. Ponavljajte vježbu nekoliko minuta.

Vježba 2.  Stanite uspravno sa stopalima razdvojenim oko pola metra. Udahnite duboko uz podizanje obje ruke iznad glave. Zatim pustite tijelo da se nagne naprijed iz struka, tokom izdaha. Pri savijanju naprijed izdišite uz zvuk „ha-ha-ha…“ i do deset puta, sve dok pluća ne budu potpuno prazna. Udišite polako dok se vraćate u uspravni položaj sa rukama ponovno iznad glave. Ponavljajte nekoliko minuta. Ovo je izvanredna metoda za „provjetravanje“ pluća i uklanjanje ustajalog zraka!

RASPUHIVAČ

BHASTRIKA PRANAYAMA (dah poput mjeha)

Vježbu radite u dobro provjetrenoj (ali ne vjetrovitoj) čistoj prostoriji. Čekajte najmanje tri sata poslije jela prije nego što počnete raditi pranayamu. Zauzmite udoban položaj uspravnih leđa. Kralježnica, vrat i glava trebaju biti u jednoj liniji. Zatvorite oči i opustite se.

 Prvi stupanj

Položite lijevu šaku na lijevo koljeno, a kažiprst i srednji prst desne ruke na čelo. Stavite palac pored desne nosnice, a domali prst pored lijeve nosnice. Zatvorite desnu nosnicu pritiskom palca na nju. Udišite i izdišite brzo 20 puta ritmično šireći i kontrahirajući trbuh. Pri tome, izdah je aktivan a udah pasivan. Zatim jednom duboko udahnite, zatvorite obje nosnice, palcem i domalim prstom i napravite muhla bandhu i/ili jalandhara bandhu (objašnjeno u prethodnom postu!). Zadržite dah koliko vam je ugodno, zatim opustite bandhe i izdahnite.

Zatvorite lijevu nosnicu domalim prstom. Dišite brzo kroz desnu nosnicu 20 puta uz ritmično širenje i skupljanje trbušnih mišića. Zatim duboko udahnite, zatvorite obje nosnice i napravite muhla i/ili jalandhara bandhu. Zadržite neko vrijeme, a zatim polako izdahnite. Evo kako to izgleda:

To je jedan ciklus. Napravite 3 ciklusa, a zatim prijeđite na drugi stupanj.

Drugi stupanj

Sjednite na pete ili na stolicu sa stopalima na podu. Savinite laktove uz tijelo i lagano stisnite šake ispred ramena. Prilikom udaha podignite ruke iznad glave, a sa izdahom opustite ruke tako da se vrate u početni položaj. Taj pokret će vam svaki puta dodatno istisnuti ustajali zrak iz pluća. Važno je da ruke pustite sa izdahom da slobodno padnu pored rebara. Dišite brzo 20 puta kroz obje nosnice. Zatim duboko udahnite, zadržite dah i napravite muhla i/ili jalandhara bandhu. Zadržite položaj koliko vam je ugodno, a zatim otpustite bandhe i izdahnite. To je jedan ciklus. Napravite 3 ciklusa. To je kraj kompletne vježbe bhastrike.

Pogledajte kako se izvodi drugi stupanj bhastrike:

Napredniji praktičari mogu povećati broj udaha i izdaha na 50, a broj ciklusa i do 5 sa svakim stupnjem.

Upozorenja

Izbjegavajte nasilno disanje, grčenje lica i pretjerano drmanje tijela. Može se javiti lagana vrtoglavica i znojenje, ali prekinite sa vježbom ako ti simptomi postanu jače izraženi i potražite stručno vodstvo.

Opustite se tokom vježbe i odmorite se poslije svakog ciklusa. Bhastriku treba raditi polako tijekom prvih tjedana. Povećavajte brzinu disanja postepeno, kako pluća postaju sve jača.

Bhastrika nije za ljude sa visokim krvnim tlakom, vrtoglavicom ili srčanim smetnjama.

Koristi

Ovo je izvrsna metoda za pročišćavanje pluća od neželjenih mikroorganizama. Odlična je za ljude koji pate od astme, tuberkuloze i pleuritisa. Odstranjuje iz grla svu nakupljenu sluz. Dobra je za hladna stopala, posebice zimi jer ne povećava samo toplinu želuca, već i cijelog tijela.  Dovodi do smirenosti i mentalne bistrine.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s