O podijeljenoj pažnji

Članak

O PODIJELJENOJ PAŽNJI

podijeljena pažnjaOstavština veliki ruskog učitelja i metafizičara Georgija Ivanoviča Gurđijeva je neprocjenjiva. Veliki dio njegove prakse, poput plesova, vježbi disanja i meditacije danas su razasuti po duhovnim školama zapadne civilizacije, a metafizička učenja poput sistema oktava, simbola enagrama, centara svjesnosti i dalje plijene zanimanje ljudi koji rade na sebi i svom duhovnom napretku. Ovdje ćemo navesti značaj dijeljenja pažnje i istu vježbu s njegovog predavanja svojim učenicima u New Yorku 1930. godine.

„… Čak i u pasivnom stanju ta pažnja, kod normalnog čovjeka… uvijek je cjelovita; ipak u aktivnom stanju takav čovjek može jedan dio pažnje usmjeriti na bilo koji dio svog općeg sklopa, ili na bilo što izvan njega sa takvom snagom fokusiranja da će sve „asocijacije“ koje se automatski odvijaju u njemu, potpuno prestati da ga ometaju.

… Tu cjelovitu pažnju o kojoj sam vam govorio, normalan čovjek može podijeliti u dva ili čak tri različita dijela i svaki od njih usmjeriti na nezavisne ciljeve, u sebi ili izvan sebe.

… U ovom trenutku, kako vidite sjedim među vama, netremice gledajući gospodina L., namjerno usmjeravam svu svoju pažnju na vlastito stopalo (što niste u stanju da pratite), a manifestaciju gospodina L. (kojoj se on predaje), primjećujem nekako automatski jer je moja pažnja u tom trenutku zauzeta nekim drugim ciljem (stopalom). Tu ukupnu pažnju sada ću namjerno podijeliti na dva jednaka dijela. Prvu polovinu ću svjesno usmjeriti na konstantnu činjenicu i stalni osjećaj disanja koji se zbiva u meni. Pomoću  tog dijela svoje pažnje razgovijetno osjećam da se u meni nešto zbiva dok dišem. Najprije jasno osjećam da se najveći dio zraka, nakon što prođe mojim plućima, vraća van, dok sasvim mali dio ostaje tamo, na neki način se tu ustaljuje i sada osjećam da polagano prodire u unutrašnjost, kao da se širi kroz cijeli organizam. Budući da je samo jedna polovina moje pažnje zauzeta promatranjem procesa disanja koji se odvija u meni, sve mentalne, emocionalne i refleksne asocijacije koje se odvijaju automatski u mom cjelokupnom sklopu bivaju opažene slobodnim dijelom moje pažnje. Drugom dijelu s namjerom usmjerene pažnje na neki određeni predmet asocijacije prave otpor, ali u mnogo slabijoj mjeri. split persSada usmjeravam drugi dio pažnje na svoj mozak da bih ustanovio i jasno pratio proces koji se u njemu zbiva. I tamo počinjem osjećati, zbog asocijacija koje se automatski odvijaju, nešto suptilno, meni gotovo neprimjetno. Ne znam što je to točno niti ne želim znati, ali na određeni način spoznajem, predosjećam i osjećam da je to „nešto“ vrlo određeno što izbija iz automatskog odvijanja u mom mozgu, asocijacije koje dolaze iz prethodno svjesno zapaženih utisaka. Dok je ta druga polovina moje pažnje zaokupirana na taj način, prva polovina i dalje bez prekida nadgleda s fokusiranim interesom učinke procesa mog disanja. Sada, dok svjesno usmjeravam drugu polovinu svoje pažnje, ne prestajući ni za trenutak da „opominjem sebe na svoju sveukupnu osobnost“, pomažem da to nešto što se u meni pojavilo direktno poteče iz mog mozga u moj solarni pleksus. Osjećam to kako teče. Ne vidim više da se u meni odvija nikakva automatska asocijacija…“

Odgovori

